Nyheter

Utstilling: Katinka Goldberg - Bristningar


Katinka Goldberg
Bristningar
10.06 – 04.07

Åpning kl.18.00-21.00

Katinka Goldberg kutter opp og setter sammen på ny. Panne, øyne, hår, rygg, lår, tenner. Hun gjentar prosessen igjen og igjen. Kutter opp og setter sammen. Nært, men på avstand.

Goldberg bruker fotografiet som utgangspunkt, men bildene i utstillingen her er dekonstruerte, kollasjer, ofte fremstilt skulpturelt. Hun bruker stort sett seg selv som motiv, men fotograferingen av den ytre virkeligheten er motivert av å se og vise den indre virkeligheten. Bristingar er andre del av en fotoboktriologi som handler om relasjoner og søken etter tilstedeværelse, både i seg selv og i verden. Med utgangspunkt i hennes egne familieforhold er seriene visuelle refleksjoner over hvordan oppvekst og historie legger grunnlag for identitet og selvbilde.

Først kom Surfacing, hvor Goldberg har fotografert atmosfæren mellom seg selv og sin mor, spenningen mellom nærheten og avstanden i forholdet deres. Denne ble gitt ut på Journal forlag i 2011. Siste del er Shtumer Alef1 som handler om Goldbergs jødiske røtter, om hvordan hennes mormor flyktet til fots fra Norge til Sverige under krigen, og om hvordan krigsminner påvirker påfølgende generasjoner. Både Shtumer Alef og Bristningar skal kulminere i fotobøker, og kommer til å gis ut på Journal forlag i 2021 og 22.

Det svenske begrepet «bristningar» kan ha flere betydninger; en brytning, eksplosjon, anfall eller utbrudd. Defekt, skavank, eller fravær av noe. Bristninger i huden kommer av radikale endringer på innsiden; at det som er inni blir for stort og presser på slik at det ytre skallet vårt ikke holder, det brister og setter arr som forblir for alltid.

Bildet Hudskulptur var utgangspunktet for serien. Dette er kunstnerens fragmenterte selvbilde som er reparert og formet til noe som fungerer, noe som er samtidig sårbart, kvelende og klaustrofobisk, men også kraftig, potent og vakkert. Hun sier at bildet handler om følelsen av avstand som konsekvens av å være for nær. Det beskriver et fremmedgjort forhold til egen kropp, når man stenger av og blir kontaktløs i forhold til seg selv. Goldbergs farmor er også tilstede på utstillingen. I Farmor med lejon sitter hun med løveungen på fanget i et fast grep. Men vi treffer henne ikke, ansiktet er skjult av et stramt håroppsett, ordentlig, ryddig. Nystrøket som den hvite skjorten. Det er løveungen vi treffer i bildet, et eksponert barn på farmors fang.

Gjennomgående i collagene fremstår ansikter og kropper avslørte og sårbare. Figurene er sensuelle og tiltrekkende i sin nakenhet, men brått er huden klippet bort, og det under er bilder av kjøtt, fett og årer. Kroppen i Bristningar gjennomgår metamorfoser til deformerte grotesker. Den blandes ofte sammen med naturelementer, som småkryp, steiner og kvister, og kommer slik også nærmere naturen.

Naturen står også aleine i Goldbergs bilder, som ugjennomtrengelig bjørkeskog eller vannspeilinger. En slik allegorisk bruk av naturen for å beskrive stemninger og psykologiske forhold står i tradisjon med den nordiske romantikken. Goldberg påpeker også selv sin forbindelse til modernismen, og særlig til stemningsmaleriet. Selv om hun er en kamerabasert kunstner trekker hun mot maleriske metoder og virkemidler. Hun begynner med et blankt lerret og bruker tid for å bygge opp motivet heller enn å finne det gjennom kameralinsen. De formale og psykologiske hensiktene er likestilt. Bildene Kollage med kuk og stein handler som eksempel like mye om form, tekstur og materialmøter, som om den påtrengende og missplasserte kroppsligheten. Hun har alltid en estetisk tilnærming til det groteske.

Katinka Goldberg søker i sine arbeider en kommunikasjon i det visuelle. Boken som medium legger også til rette for et mer direkte og intimt møte med den som ser. Det vakre, morbide og intime i bildene hennes vil ha en følelsesmessig respons. De skjulte ansiktene en avsløring. Selv om hun uttrykker subjektive opplevelser, er disse likevel allmenngyldige gjennom abstraksjoner. De bortvendte menneskene uten ansikt gjør det også lett å plassere seg selv inn i bildene. Motivert av ekspresjon og kanskje like viktig motivert av personlig bearbeiding, er arbeidene fulle av spenninger som trigger empati og selvinnsikt.

Velkommen til en anderledes og spennende utstillingsopplevelse!

Kontakt: Tonje Buer

Gallerist og kurator

+47 93 67 67 98

tonje@buergallery.no

siste